Przewodnik po RWS
Rolnictwo Wspierane przez Społeczność (RWS) to model współpracy między konsumentami a producentami żywności, który tworzy dogodne warunki działalności dla drobnych gospodarstw rolnych. Relacja między obiema grupami oparta jest na kontakcie osobistym, zaufaniu, szacunku i obustronnej opiece.
W RWS-ie konsumenci płacą rolnikom z góry na początku sezonu, ustaloną na podstawie wspólnie opracowanego budżetu kwotę. Dzięki takiemu rozwiązaniu rolnik zna swój roczny przychód i niezależnie od urodzaju czy wahań cen rynkowych z powodzeniem prowadzi gospodarstwo. Płatności dokonywane wczesną wiosną dają gospodarstwu środki niezbędne do zakupu nasion i drobnego sprzętu, co pozwala uniknąć pożyczek, a tym samym zależności od kaprysów systemu bankowego. W zamian za to konsumenci mają dostęp do świeżej żywności po przystępnej cenie, która jest regularnie dostarczana w ich okolicy.
RWS w trzech krokach:
- Grupa gospodarstw domowych i gospodarstwo rolne postanawiają współpracować ze sobą w trakcie całego sezonu. Konsumenci zobowiązują się do regularnego odbioru płodów rolnych (warzywa, owoce, nabiał i mięso) z zaprzyjaźnionego gospodarstwa.
- Na początku sezonu uczestnicy płacą określoną sumę pieniędzy z góry bądź ratalnie. Cena ustalana jest przez rolników w porozumieniu z konsumentami na podstawie szacowanych kosztów (koszt nasion, sadzonek, uprawy, płace pracowników, transport do miejsca dostawy)
- W trakcie sezonu rolnicy przywożą raz w tygodniu paczkę różnorodnych sezonowych warzyw (albo innych ustalonych produktów), które mają zaopatrzyć gospodarstwo domowe na tydzień. Każde gospodarstwo domowe w umówionym miejscu i czasie odbiera swoją paczkę, której zawartość zależy od tego na co aktualnie jest sezon.
Korzyści dla rolników:
- Lepszy kontakt z odbiorcami, który pozwala bezpośrednio reagować na ich uwagi i potrzeby.
- Konsumenci mogą pomóc zaplanować przyszłe uprawy(podpowiedzieć, na co jest zapotrzebowanie) oraz pomóc w uprawie podczas wizyt w gospodarstwie (pielenie, zbiory).
- Wyższy zarobek ze sprzedaży, ponieważ rolnicy sprzedają swoje produkty bezpośrednio konsumentom.
- Więcej czasu na skupienie się na uprawie zamiast na szukaniu rynków zbytu.
- Pewny dochód, który pomaga lepiej zaplanować wydatki związane z uprawą oraz za-pewnia stabilność finansową w życiu osobistym.
Korzyści dla konsumentów:
- Edukacja dotycząca różnorodności płodów rolnych, metod produkcyjnych i kosztów związanych z produkcją i sezonowością żywności.
- Wpływ na kształtowanie i wspieranie lokalnej gospodarki, opartej na zrównoważonych metodach produkcji.
- Regularny dostęp do świeżej i tańszej żywności ze sprawdzonego źródła.
- Wzmocnienie więzi z własną lokalną wspólnotą.
Jak nawiązać współpracę?
Jeśli jesteś rolnikiem albo rolniczką i szukasz zmotywowanych konsumentów:
- Skontaktuj się z już istniejącymi lokalnymi stowarzyszeniami(o różnym profilu działalności) i znanymi Ci organizacjami ekologicznymi. Warto odezwać się do pobliskich szkół, ośrodków gminnych, domów kultury czy stowarzyszeń młodych matek.
- Zorganizuj otwarte spotkanie informacyjne, żeby zaciekawić ludzi i wyjaśnić, na czym polega pomysł.
- Przedstaw pomysł swoim obecnym klientom. Zaproś ich na wizytę w gospodarstwie, podczas której będziecie mogli porozmawiać na temat nowej formy współpracy.
Jeśli jesteś konsumentem szukającym rolników:
- Zgłoś się do istniejących organizacji i stowarzyszeń rolniczych.
- Rozmawiaj z rolnikami, którzy już prowadzą sprzedaż bezpośrednią.
- Spotkaj się ze słuchaczami szkół i uczelni rolniczych.
- Skontaktuj potencjalnie zainteresowanych rolników z osobami, które mają doświadczenie w prowadzeniu RWS-ów. Pomogą one lepiej objaśnić model współpracy.
- Wytłumacz rolnikom – konkretnie, w liczbach–jak współpraca z RWS-em może przyczynić się do poprawy funkcjonowania gospodarstwa.
Przydatne linki:
Źródło: https://wspierajrolnictwo.pl/materialy/